Tid, kjærlighet og musikk

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan jeg kunne rekke å bli nesten 40 år gammel før jeg oppdaget Christopher Priest. Jeg har jo visst at han er noe av en legende innen fantasy og science fiction, men det har aldri blitt til at noen av bøkene hans har havnet på leselisten. Nå som jeg, som nevnt, snart er 40 og Priest har rukket å bli 73 var det strengt tatt på tide.

Jeg startet med hans siste bok, fjorårets «The Gradual», og den var en fenomenal opplevelse. Vi følger reisen til det musikalske talentet og komponisten Alesandro Sussken som har vokst opp i et grått fascistregime. Et regime som til stadighet ligger i krig med den like grå og autoritære naboen. «Music and bombing. These were the two main events of my childhood.»

Fra loftet i barndomshjemmet kan han skimte en rekke øyer i det fjerne, og han aner at det gjemmer seg mange hemmeligheter der ute. Når han som voksen har etablert seg som komponist får han mulighet til å reise på en kulturell utvekslingsreise til flere av øyene. Lengselen etter disse øyene farger musikken hans, og de lever opp til forventningene når han endelig kommer dit. Allerede mens han og resten av orkesteret er på tur begynner flere å ane at det er noe galt med tiden. Klokkene på skipene går i utakt. Perkusjonistene i orkesteret klager over at resten av musikerne halter tempomessig. Men det er ikke før han kommer tilbake at det store sjokket kommet: I løpet av de åtte ukene han har vært på turné har det gått over et år hjemme. Dermed starter en enda lengre reise tilbake for å finne ut hva som har skjedd og hva som egentlig styrer tiden i øyriket.

Språket er kjølig og reservert, men vakkert. Stemmen heves aldri. Og jeg har sjelden lest bedre beskrivelser av musikk:

«Music for me was the voice of the human spirit. It existed only in the space between the instruments that produced it and the ear that appreciated it. It was the movement and pressure of molecules of air, dispersed and replace instantly and unceasingly. It lived nowhere in reality.»

Det er en nydelig bok om tid, kjærlighet og musikk.

(Så nå må jeg gå bananas på Amazon og fylle Kindlen min med resten av Priests forfatterskap.)

Legg igjen en kommentar

opp ↑

